Si s'incompleix el protocol familiar

Per exigir que es compleixi el protocol familiar cal verificar qui, com i què s'ha incomplert…

Si s'incompleix el protocol familiar

El protocol familiar és un document privat (que s'hauria d'elevar a públic) que plasma els pactes aconseguits per una família propietària d'una empresa o grup empresarial, determinant una estratègia, un sistema de gestió i de govern i la relació que mantindran la família i els seus membres amb el negoci. Té com a objecte evitar les disputes familiars, donar continuïtat al negoci i que aquest romangui sota el nucli familiar. I és un document de naturalesa contractual i no mercantil. D'aquesta manera, quan s'incompleix és important saber a qui es pot reclamar i quina demanda cal interposar. A aquests efectes:

  • Els tribunals consideren que l'incompliment del protocol s'ha de reclamar contra els seus signants en una demanda d'incompliment contractual (via civil), i en general rebutgen la impugnació d'acords socials basada en l'incompliment del protocol (via societària).
  • La via societària només prosperaria si la impugnació es basés amb que l'acord vulnera l'interès social a favor d'un altre soci, i sempre que s'hagués fet per un acord de la Junta o del Consell, de manera que un soci familiar concret el pogués impugnar (en cas de reunir els requisits legals exigibles segons el cas).

Un cop verificat això, es podrà iniciar una reclamació. Normalment, els protocols també determinen les pautes d'actuació en aquest àmbit; per exemple, establint una clàusula arbitral que obligui a resoldre les controvèrsies en un procediment arbitral. Si no s'hi indica res, es podria acudir directament a la jurisdicció voluntària. En qualsevol cas, en assumptes familiars és molt recomanable negociar i fins i tot intentar una mediació (essent cadascuna de les parts degudament assessorada pel seu respectiu advocat).

 

Els nostres assessors estudiaran el vostre cas i, si s'ha incomplert el protocol familiar de la vostra empresa, us acompanyaran en les negociacions i reclamacions perquè aquest es compleixi degudament.